Hayallerin Ayyukası - Maladaptive Daydreaming 2

     İlk yazıda Maladaptive Daydreaming'in ne olduğundan ve hayatı nasıl etkilediğinden bahsetmiş idik. Buraya ilk yazının linkini atayım ama okumayacaksınız biliyorum. Yine bir özet geçmek zorunda kalacağım. Olsun bakalım.

Buraya tıklayarak ilk yazıya gidebilirsiniz.


Şimdi ilk yazıyı okumaya üşenen, blogger dünyasına misafir, parmaksız arkadaşlar için özetleyelim. Maladaptive daydreaming günlük hayatta yer alan hayal kurma eyleminin oto kontrolden çıkarak kişinin hayatında aksaklıklara yol açacak kadar çok tekrar etmesi. Fazlasını merak edene işte bağlantı orada. Uçun.

Şimdi, bunun nasıl geliştiğini inceleyerek yola çıkıp şifasına gitmeden evvel neler yapılır onu bulmaya çalışalım.

Bir bağımlılık olduğu için hayatımızı kötü yönden etkilemesi çok doğal. Odaklanmamız gereken nokta hayatımızın hangi noktasını etkilediği.

Hayal dünyasına kaçmak tamamıyla bir gerçeklikten kaçma eylemi olduğu için bu adı batasıca gerçekliğin hangi kısımları bizi korkutuyor hangi kısımlarında ''reklamı atla'' yapmak istiyoruz, buna bakalım. Çünkü terapi kısmına çözüm geçmeden önce bilinmesi gereken en temel noktanın bu olduğunu düşünüyorum. Yani, bu durum ne zaman zuhur etmeye başlıyor, beyninize bunu nasıl işlediniz buna bakalım.

Temel olarak kafamda sınıflandırdığım durumlar şöyle;

1) Dışarı Çıkarken
 
    Kapıdan dışarı çıkarken telefon ve kulaklık ilk kontrol ettiğiniz şeyse barizdir ki dışarıda rahat edebilen biri değilsiniz. Birinin sizle etkileşime geçme ihtimalini istemiyor olabilirsiniz. Ya da yürümek gibi gibi fiziksel eylem gerektiren işler kafanızda canlandırdığınız savaş sahneleriyle acayip uyumlu oluyor ve bu uyum size ayrı bir keyif veriyor olabilir. Mesela kafanızdaki sahnelere göre adımlarınız hızlanıyor ve yavaşlıyorsa, bir an derin nefes alıp sağa sola baktıktan sonra kafanızı öne eğerek güvenli bulduğunuz rotada yere baka baka gidiyorsanız hayallerinizin ipi kaçmış olabilir.

İnsanlarla etkileşimi en aza indirmek istiyorsanız bu da sıkıntılı. Hayırdır devlet sırrı mı taşıyorsunuz da ağzınızdan kaçar diye mi korkuyorsunuz?


2) Öylece Yatıp Tavana Bakarken

   Aşık falan değilseniz, ya da hayallerde aşk yaşayan bir tipseniz, sürekli aynı noktaya bakmak bir delilik emaresi olabilir. Lakin sıkıntı yok, müziğimi takarım tavanıma bakarım, iki saat kıpırdamam, hayallerle yaşarım diyen bir tipseniz deliden ziyade maladaptive daydreaming hastasısınız. (Teşhis koyan blogger.) Neyin hayalini kurduğunuz çok da fark etmiyor. Sıkıntı saatlerinizi hayal kurmak dışında hiçbir şey yapmadan harcamanız. Bu durum hayatınızdaki aktifliği ve verimi düşürür. Bunu yapmayın. Zaman değerli bir hazine. Kalkıp hayatınızdaki fırsatlara koşun. Fırsatınız yoksa fırsat bulmaya çalışın. Buna da gücünüz yoksa açın ellerinizi fırsatın asıl kaynağından yardım isteyin. Öyle aval aval bakmayın etrafa.

                               lying in bed gif ile ilgili görsel sonucu



3) Kavga Çatışma Tartışma Ortamlarında Bulunduktan Sonra

   Naif ve gürültüye gelemeyen bir insansanız, içten içte güçsüzlük hissediyorsanız bir aile kavgası yahut arkadaş ortamında çıkan bir münakaşa gibi gerginlik çıkaran ve size tehlike hissettiren durumlardan sonra yahut bu durumlar sırasında aklınız size aslında hayal dünyanızda ne kadar deli manyak güçlü bir karakter olduğunuzu hatırlatıyor, izlediğiniz vurmalı kırmalı sahneleri zihninize oynatmaya başlıyorsa hayallerini gerçekliğe bir kalkan olarak kullanan misler gibi bir MD sahibisiniz.

İlk yazıda Maladaptive Daydreaming'in çocukluktan gelen bir takım travmalar alışkanlıklar ve daha bin çeşit faktörden kaynaklanabileceğini söylemiştik. İşte, sizi MD sahibi yapan her ne ise her türlü çatışmadan her türlü yolla kaçmanıza neden olan iç güvensizlik de ondan kaynaklanıyor olabilir. Bir başka deyişle, sizi korkutan ''şey'' her ne ise, bir savunma mekanizması olarak sizi MD sahibi yapmış da olabilir. Bu noktada kendinize çoooook dürüst olmalısınız. Kendinize sorun acaba ben niye böyle oldum.

4) Sorumluluklardan Kaçarken

   Sizi aşacağını düşündüğünüz yahut dümdüz tembel olduğunuz için canınızı sıkan sorumluluklar karşısında her şeyin keyfinize göre ilerlediği bir parmak hareketinizle insanları kendinize itaat ettiren bir kral veya tek kurşunla orta doğuda terörü bitiren bir asker olarak vasıflı olduğunuz hayal dünyası hemen size kapılarını açar. Gel der, yaklaş yamacıma der. Bu tövbe estağfurullah çağrı da MD'nin en büyük sıkıntılarından biri çünkü eğitim öğretim gibi en temel ihtiyaçlarınızın aksatmaya varacak kadar ileri gidebilir. Yemeden içmeden kesilmezsiniz herhalde. O kadar ileri gideni görmedim henüz, ama aile ilişkilerini tiye almama, okuldan dönünce bir daha okula gidene kadar hayal kurmak dışında bir şey yapmama, dışarı çıkıp her insan evladının muhtaç olduğu sosyalliği görmezden gelip hayali arkadaşlarla takılma gibi durumlar acayip sıkıntı kardeşim. Bunları yapma.

                  wink gif ile ilgili görsel sonucu



Dalıp gitmeden okuyabildiyseniz, örneklerden de anlaşıldığı üzere gerçekliğin hoşlanmadığımız taraflarını hayallerle örtünce ayyuka çıkan bu MD hastalığı en nihayetinde size göre şekilleniyor. Sizin zayıflıklarınızı örtüyor, tehlike duygusunu bastırıyor, keyif duygusunu arttırıyor. Her şey size göre yani. Her şey. Kendi dünyanızdasınız. Yardırın gitsin sanki kim ne bilecek neyin hayalini kurduğunuzu.

-O değil de fantezilerini bloga yazan arkadaşlar vardı bir ara? Ne oldu onlara? Şimdiye şizofren olmuşlardır sanırım.-

Şaka tabii. Maladaptive daydreaming şizofren yapmıyor. Yani yapmıyordur inşallah. o.O
                             
                                 suspicious ile ilgili görsel sonucu


5) Gerçek Hayatta Yaşamanız Mümkün Olmayan Şeyleri İsterken

   Öhöm, hayal dünyasına en kestirme kapı budur. Temel olarak diğer dört başlığı da kapsar. Çünkü normalde mümkün olan ama bazı sebeplerden ötürü gerçekleşmeyen şeyler bir yana hayal dünyasının verdiği keyfi tadan bir zihin için tüm kapılar açılmıştır ve istediği her şeyi talep edebilir artık. Sevdiğiniz kişi de size direkt aşık oluyordur mesela. Ya da mor tenli, etten sakallı, parlak taşlara zaafı olan koleksiyoncu bir elemanın tekiyle dövüşen bir süper kahraman olabilirsiniz. Niye olmayasınız? Sizin neyiniz eksik?

                            thanos funny gif ile ilgili görsel sonucu
                 

Sanırım herkes aşağı yukarı bir fikir sahibi edindi. Bu bahsettiğim başlıklar duyduğum gördüğüm ve başkalarından öğrendiğim genel semptomlar olmakla beraber sizin için durum farklı olabilir. Duş başlığı beni çok cezbediyor, bir Adele şarkısı patlatıp tüm jüriyi döndürmek ve yarım saat konuştuktan sonra Hadiseyi seçmek istiyorum diyor da olabilirsiniz. Yargılamıyoruz.

Bahsettiğim şey şu. Eğer bu hayal kurmayı kontrol etmek istiyorsanız önce onu iyi tanımalısınız. Sizi ne zaman vuruyor, arkasındaki motivasyon nedir, neden buna ihtiyaç duyuyorum, neden kendi gerçekliğimi maniple ediyorum, yoksam siyonistlerin işi mi bu gibi temel soruların cevaplarını bilmeniz gerekiyor. Siyonist işi mi acaba diye kesinlikle sorun. Hiç güvenmiyorum o hergelelere.


Velhasıl kelam bu kadar geyik yeter. İyileşme sürecine girmeden önce neyle karşı karşıya olduğunuzu iyi kavramalısınız. Bu noktada en güvenilir kaynak yine sizsiniz. Sizi sizden iyi kimse bilemez. İnsan kendi bir varlıktır. Bakın, insan kendisi bir varlıktır demiyorum. İnsan kendi bir varlıktır ve genel geçer bazı şeylere rağmen aslında kendi iç benliğinde şahsına münhasırdır. Her etki ve verdiği her tepki kendi tözünde işlenmiş eşsiz bir eylemdir. Kendinize dürüst olup sağlam bir analiz yapın ve bunu yaparken hayallere kapılmadığınıza emin olun. Hayal kurmadığımı hayal ediyorum, şüphe ettiğimden şüphe ediyorum acaba ben var mıyım tarzı yorumlar gelmesin bu yazıya.

Bu yazı burada bitiyor, okumaya devam etmek için sıralı şekliyle linkler aşağıda. 
Maladaptive Daydreaming tedavi edilebilir bir şey mi?  Gerçekliğe Gerçek Dönüş - Maladaptive Daydreaming 3

Okurlardan gelenleri paylaştığım, tavsiyeler ve soğuk espriler içeren yazı Yeni Düş Çarkları - Maladaptive Daydreaming 4

Olaya bilimsel de yaklaşalım diyen pimpirikliler için Psikanaliz serpiştirmeli sonraki yazı Psikanaliz ve Diğer Şeyler - Maladaptive Daydreaming 5

Dünyanın değil, kainatın dört bir yanından toplanan MD sahipleri grup kurduk bakınız Tarikata Beş Kala - Maladaptive Daydreaming 6

Blog yazılarının uzay boşluğuna gitmediğini, artan farkındalık ve baş etme gücünü anlatan yazı İyiye Giden Şeyler - Maladaptive Daydreaming

Aşırı hayal kurmanın can sıkıcı bir yan etkisini yan anlatan yazı Düşsel Kırılganlık - Maladaptive Daydreaming 8

Benim MD olduğum zamanları ve kurtulma mücadelemi anlatan yazı Galaktik Savaşçılar Diyarı -Maladaptive Daydreaming 9


                           

Yorumlar

  1. Artik gerceklikten o kadar mutsuzum ki yasamak istemiyorum. Yada hep hayal dunyamda olmak istiyorum mutluyum orda

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok hastalıklı bir düşünce açıkçası. Gerçeklikle baş etmeyi öğrenmek lazım.

      Sil
    2. Hayal dünyamızın gerçekliği, gerçek dünyamızın gerçekliğinden daha gerçek olduğu için gerçek gerçeklikten sürekli kaçınıyoruz.
      (bkz: söyledikçe saçmalaşan kelimeler)
      (bkz: gerçek) :)

      Sil
    3. :D gerçeklik, gerçek, realite... Uzayıp gidiyor liste.

      Sil
  2. Amel Mathlouthi - Naci en Palestina şarkısı eşliğinde dinlemek gerçekten çok güzel oldu, her ne kadar bazı yerlerde satırları refleks olarak takip edip kendi hayal dünyama dalsam da yine de güzel bir yazı olmuş. Elinize sağlık :)
    Bir sonraki yazıyı da Kelly Thoma - Ice Tree eşliğinde okuyayım bari.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okurlarımızın bu kadar iyi ve geniş müzik kültürü olduğunu bilmek güzel ;)

      Sil
    2. Bir tavsiye daha; Youtube'da "Asuelâ Kübra" diye bir kanal var, bu kanalda karışık enstrumental müzikler yayınlanıyor. Dinlerken gerçekten farklı farklı ruh hallerinde bulunabiliyoruz.

      Sil
    3. Bir maladaptive daydreaming sahibi icin riskli bir tavsiye bu Alperen ama yine de tesekkurler x)

      Sil
  3. Ben 12 yaşındayım ailemden nefret ediyorum ve kendi hayal dünyamda yaşıyorum. Orada mutluyum oradakilere duygusal olarak bağlandım etrafımdakilerden sevgi görmek artık tuhaf geliyor çünkü kendi dünyamdaki karakterlerin sevgisi bana yetiyor. Bunu aileme söylemeye utanıyorum sanırım hiçbir zaman da söyleyemeyeceğim nedenini bilmiyorum ama onlardan çekiniyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence yaşın küçükken erken davran ve ailene bu sıkıntıdan bahset.

      Sil
  4. Bu tıpatıp benim.O kadar sıkılıyorum ki ama onları da özlüyorum.Bir an önce hayal kurup o karakterlere gitmem gerekiyor gibi hissediyordum.Yatakta, müzik dinlerken,yemek yerken ve sonra artık başım ağrıyor o zaman anlıyorum ki saatlerdir kendim yazıp oynadığım dünyadayim.Ama bende şöyle bir sıkıntı daha var müzik dinlerken çok iyi hayaller kuruyorum ama yataktayken hep acı çeken bir role giriyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Serinin diğer yazılarına göz at ve konuşmak istersen mail atmaktan çekinme ;)

      Sil

Yorum Gönder

Mesajınız için Teşekkürler! Daha hızlı cevap almak için mail atabilirsiniz!